ORAȘUL CREATORILOR

Strategie de brand

Acest text este un draft. Invităm toți ieșenii și organizațiile interesate să contribuie la evoluția sa către o viziune comună pentru Iași și dezvoltarea brandului de oraș. Ne puteți scrie oricând la welcome@destinationiasi.ro pentru feedback și sugestii pe care le vom integra în forma finală a strategiei, până la data de 18 Octombrie 2022.

Ce este brandul de oraș?

Brandul de oraș este reprezentat de suma percepțiilor, credințelor și sentimentelor pe care oamenii le au pentru un loc și care îi ajută să-l identifice și să îl diferențieze.

Procesul de branding de oraș este procedeul prin care se construiesc și se implementează identitatea vizuală și verbală a locului (felul în care “arată” și “vorbește” orașul cu locuitorii și turiștii săi în toate mediile), împreună cu strategia de brand. Orașul își dezvolta în timp un brand puternic dacă strategia este implementată corect și consecvent la toate nivelurile (comunicare, marketing, infrastructura, evenimente, politici publice etc.)

Brandul de oraș va lua în considerare 4 caracteristici primordiale:

Expresia – brandul trebuie să exprime cultura locală.

Reflexia – brandul eficient își adaptează identitatea prin asimilarea unor noi semnificații și simboluri în cultura locală.

Oglindirea – un brand puternic “înțelege” și oglindește impresiile și așteptările publicului țintă.

Impresia – un brand de oraș trebuie să lase o impresie puternică.

Ce este strategia de brand?

Strategia de brand de oraș își propune să definească identitatea de brand a orașului Iași, o viziune comună și unitară menită să transforme localitatea într-o destinație, un loc pe care oamenii vor să-l viziteze și în care vor să trăiască și să muncească, dar și să orienteze eforturile autorităților și ieșenilor către îndeplinirea acestei viziuni.

Strategia de brand diferă de strategia de marketing prin faptul că nu cuprinde acțiuni concrete de promovare și dezvoltare, ci mai degrabă viziunea de ansamblu, identitatea vizuală și verbală, poziționarea brandului, propunerea de valoare și pași pentru implementarea identității la nivel local. Strategia de marketing trebuie să fie complementară și să creeze uneltele de promovare a identității de brand.

Strategia se poate axa strict pe propunerea de valoare actuală a orașului sau poate fi aspirațională, plecând de la o ancoră reală și dezvoltând o viziune pentru viitor, un set de mecanisme vizuale, verbale și strategice pentru ca orașul să ajungă unde își propune. Vom arăta în cele ce urmează de ce Iașul se încadrează în această a doua categorie și care este conceptul pe care un brand puternic al orașului se poate construi.

Obiective

Consolidarea brandului de oraș și creșterea atractivității acestuia

Aplicarea viziunii comune și cultivarea spiritului de implicare locală

Crearea unui set de mecanisme care să asigure ușurință și claritate în implementarea brandului la nivel local

Creșterea accesibilității serviciilor publice și dezvoltarea de noi experiențe pozitive pentru localnici și turiști

Analiza contextului și a trendurilor

Municipiul Iași s-a schimbat substanțial în bine în ultimii ani. Creșterea economică, procesele de modernizare a infrastructurii si a transportului, inițiativele private și viața socială mai bogată sunt doar câteva dintre planurile în care orașul a evoluat.

Imaginea sa în exterior, de oraș istoric și cultural cu dezvoltare lentă în comparație cu celelalte orașe din țară, nu mai corespunde realității. Direcția de comunicare oficială bazată în principal pe trecutul bogat al orașului (Capitala Istorică a României, Locul unde s-a născut România etc.) nu mai este suficientă întrucât nu reușește să determine interesul cuvenit pentru turiști și investitori.

Iașul este astăzi un oraș vibrant, cel mai tânăr oraș din România din punct de vedere demografic, cu o industrie IT în plină ascensiune, comunități locale creative și o multitudine de atracții și evenimente unice. Istoria și modernitatea se îmbină perfect aici.

La nivel european, sectoarele culturale şi creative contribuie atât la coeziunea şi diversitatea socială a Europei, cât şi la economia sa, cu 4,2 % din PIB-ul total al UE şi 3,7 % din forţa de muncă din Uniunea Europeană. Bugetul total disponibil pentru programul „Europa creativă” aferent perioadei 2021-2027 se ridică la aproximativ 2,4 miliarde de euro, o creştere de 63 % faţă de perioada 2014-2020. Industriile creative se dezvoltă și în Iași, din ce în ce mai mult, și evenimente precum Romanian Creative Week, Filit, Serile Filmului Românesc, Rocanotherworld, Classix, Sinestezia, Codecamp și multele altele reușesc să devină branduri locale de succes, cu expunere importantă la nivel național și internațional. Una dintre cele mai mari oportunități pentru dezvoltarea economiei creative în orașul nostru este mediul academic, cu peste 60.000 de studenți în 7 universități. Astfel, Iașul are cel mai bun context pentru a investi în motorul industriilor creative: tinerii.

Acest context impune crearea unei identități de brand care să vorbească despre “noul Iași“, un oraș care își respectă trecutul dar se uită spre viitor, pentru a-l ajuta să-și vândă mai bine produsele și serviciile și a crea altele noi, pentru a atrage turiști, investitori și oameni care să vrea să trăiască aici.

 

Concluzii cercetare

Pentru a identifica percepția publicului și asocierile actuale s-au analizat și diseminat chestionarele aplicate în elaborarea Strategiei de Turism 2018-2030. În plus, au avut loc peste 30 de interviuri cu ieșeni și turiști români și străini la sfârșitul anului 2021. Mai jos sunt prezentate principalele concluzii-cheie rezultate din etapa de cercetare.

Identitatea de brand

Tagline

RO – Orașul creatorilor
EN – The city of creators
FR – La ville des créateurs
IT – La città dei creatori

Viziune

Orașul Iași va deveni principalul hub al industriilor creative din România, cu o identitate puternică fondată pe cultura creativă, mediul academic și sectorul IT, cu comunități bine sudate, care oferă o serie de experiențe turistice diferențiate, autentice și memorabile, sprijinindu-se pe spiritul creator al trecutului și patrimoniul istoric.

Misiune

Iașul va investi în politici și proiecte care să susțină economia creativă și comunitățile care lucrează și creează împreună, pentru ca industriile creative să devină principialul vector de promovare și dezvoltare economică și socială a orașului, pentru a-l face mai dezirabil pentru turiști, investitori și cei care vor să-și construiască viața aici.

Argumentare